Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser har et ansvar for å løfte kunnskaps- og kompetansenivået nasjonalt til et slikt nivå at brukere, pårørende, tjenesteytere, politikere og forskere, har den kunnskapen som er nødvendig for å realisere likeverdige muligheter og deltakelse for barn og unge med funksjonsnedsettelse.

Kompetansetjenesten ble etablert for å styrke et kunnskapssvakt fagområde. Vi satte oss som et mål å utgi 10 fagbøker i bokserien Aktivitet, deltakelse og likeverdige muligheter.

Bokserien har gitt kompetansetjenesten mulighet til å formidle forskningsbasert kunnskap i et samarbeid med fagpersoner i forsknings- og praksisfeltet.

Bokserien

Her er en oversikt over de 10 fagbøkene som er utgitt i tidsperioden fra 2015 – 2022:

Omslaget til den nye utgaven av boka Fritid med Bistand

Fritid med Bistand

Metoden Fritid med Bistand (FmB) går ut på å hjelpe mennesker med ulike bistandsbehov inn i fritidsaktiviteter. Metoden bygger på et mestringsperspektiv, med vekt på den enkeltes ønsker, behov og drømmer. Målsettingen er at deltakere blir inkludert i selvvalgte kultur- og fritidsorganisasjoner. Boken beskriver metoden og viser hvordan man systematisk kan arbeide for å bistå enkeltmennesker i deres inkluderingsprosess.

500_Kroppsoving.jpg

Kroppsøving
– med rom for alle

Forfatteren går på læringstokt sammen med elevene og undersøker hvordan skolen kan utvikle et kroppsøvingsfag som kan bli et godt sted å være og lære. Barn og unge med en funksjonsnedsettelse er eksperter på seg selv; de vet hva de liker, hvor mye de orker og hva som er viktig for å kunne delta og mestre ulike bevegelser. Denne kunnskapen må læreren ta i bruk for å skape et meningsfylt kroppsøvingsfag der det er rom for ulike måter å bevege seg på. Målet er å skape en inkluderende læringsarena der alle elever opplever sosial tilhørighet og fellesskap med resten av klassen.

500_Frivillighet.jpg

Frivillighet
– Nye former for frivillig arbeid i norske kommuner

Den store bredden av frivillige organisasjoner spiller en viktig rolle i Norge. Lag og foreninger fremmer holdninger og verdier, og kan være brobyggere mellom ulike grupper. Denne boken viser hvordan frivillig og kommunal sektor sammen kan utløse ressurser som har positiv innvirkning for kommunens innbyggere.

500_Barn_unge_funksjonsneds.jpg

Barn og unge med funksjonsnedsettelser
– aktivitet og deltakelse i fellesskap

Boken presenterer sentrale perspektiver på tvers av fagfelt. Det er gjennom deltakelse i ulike sosiale fellesskap at barn og unge lærer kroppslige og sosiale ferdigheter, hvor relasjoner skapes og identitet utvikles.

500_Nar_barna_vare.jpg

Når barna våre trenger hjelp

Boken gir oversikt over helse- og omsorgstjenester samt rettigheter etter barnehageloven og opplæringsloven. Det er mange tjenester som skal samhandle, og veiledning, individuell plan, ansvarsgrupper og koordinerende enhet vies derfor god plass.
Boken bygger på intervjuer med foreldre og fagpersoner som bekrefter at hovedutfordringen for de fleste ikke er manglende rettigheter og muligheter, men at kunnskapsformidlingen er mangelfull, tilfeldig og personavhengig.

500_Lokal_skoleutvikling.jpg

Lokal skoleutvikling

Hvorfor utvikler skoler seg så ulikt? Lokal skoleutvikling tar for seg dette spørsmålet og viser hvordan skolens lokalmiljø stedet der skolen er påvirker skolens utvikling. Boken diskuterer hvordan skolen utvikler seg i relasjon til sine lokale omgivelser og de forventninger til deltakelse, fellesskap og utdanning som finnes der. Denne lokale prosessen påvirker hvordan skolen utvikler forventninger til lærerne, elevene og skolens undervisning.

500_Fritid_sammen_med_andre.jpg

Fritid sammen med andre

Feltet støttekontakt, kultur- og fritidsdeltakelse er i utvikling. I løpet av de siste 10 årene har metoden Fritid med Bistand (FmB) og andre nye tilnærminger blitt tatt i bruk. Forfatterne presenterer erfaringer fra prosjekter og tiltak med utgangspunkt i slike metoder, og viser hvordan man i praksis kan tilrettelegge fritidstjenester, ofte ved et samarbeid mellom offentlig og frivillig sektor.
I tilrettelagte fritidstjenester er målet at brukere skal kunne realisere egne ønsker, behov og drømmer. Kartlegging av ressurser og muligheter, motivasjon, læring, medvirkning og nettverksbygging sammen med brukerne er derfor sentrale temaer i boken.

500_Aktiv_omsorg.jpg

Aktiv omsorg

Denne boka legger vekt på at mennesker med ulike utfordringer skal kunne ta i bruk egne ressurser og muligheter, og ut fra egne ønsker og behov ta del i kultur- og fritidsaktiviteter. I tillegg viser den hvordan man kan se på ressursene i helse- og omsorgstjenestene på nye måter, blant annet gjennom bedre samarbeid med andre sektorer i kommunen, frivillige, organisasjoner og lokalsamfunn.

500_Aktiv_i_eget_liv.jpg

Aktiv i eget liv

Mennesker med utviklingshemming utgjør en gruppe som trenger andres oppmerksomhet og innsats for å oppleve selvbestemmelse i sin deltakelse på de ulike livsarenaene. Aktiv i eget liv handler om hvordan personer rundt mennesker med utviklingshemming i ulike aldre bedre kan tilrettelegge for aktivitet og deltakelse – med utgangspunkt i den enkeltes valg, så langt det er mulig. Forfatteren viser hvordan dette kan planlegges og følges opp i praksis, med utgangspunkt i temaene familie og oppvekst, eget hjem, fritid, kultur og ferie samt arbeid. 

500_Deltakelse_pa_fritiden.jpg

Deltakelse på fritiden

Denne boken presenterer forskningsbasert kunnskap om utviklingshemmedes muligheter for deltakelse på fritidsarenaen. Bidragene gir samlet et bilde av hvordan situasjonen er for de utviklingshemmede i dag når det gjelder fritid, og gir grunnlag for å styrke og videreutvikle tjenestetilbudet på kultur- og fritidsarenaen overfor personer med utviklingshemming. Boken er skrevet som et ledd i arbeidet med å dokumentere erfaringer i forsknings- og utviklingsprosjektet «Aktive muligheter», som er initiert av Helsedirektoratet.