Avsluttede prosjekter

Ingressbilde_utdanningsforskning

Inkludering i skolen

28. april 2022

Skolen skal utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring for alle elever. Mange skoleeiere arbeider systematisk for å gjøre dette til en realitet i skolehverdagen. Skolene trenger støtte for å få dette til. Et sentralt spørsmål handler derfor om hvilken rolle PP-tjenesten har i arbeidet med å bidra til inkluderende skoler?

Ingressbilde til artikkel Helt innafor og sammen med andre

Videreutdanning på feltet "Kultur, fritid og aktiv omsorg" i Nordland

Helt innafor og sammen med andre

31. mars 2022

Nordland fylkeskommune og Universitetet i Sør-Øst Norge har i samarbeid med Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser gjennomførte et kompetanse- og innovasjonsprosjekt for kommuner i Nordland i 2018 - 2022.

Ingressbilde til artikkel om fritidsaktiviteter med assistanse

Fritidsaktiviteter med assistanse

21. mars 2022

Kommunene Fet, Skedsmo og Sørum ble fra 1. januar 2020 til Lillestrøm kommune. For å møte denne utfordringen deltok ansatte i den nye kommunen i et kompetanse- og innovasjonsprosjekt (2019 – 2020) for å styrke kunnskapen, og øke samarbeidet med frivillig sektor innenfor fagfeltet tilrettelegging av fritidstjenester. Prosjektet fikk midler fra Fylkesmannen i Viken, og ble gjennomført i samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge og Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser.

Ingressbilde_fritidforalle

Fritid for alle

10. februar 2022

Helsedirektoratet etablerte i 2007 det nasjonale knutepunktet Fritid for alle. Målet var å styrke og videreutvikle arbeidet med feltet støttekontakt, kultur- og fritidsdeltakelse.

Ingressbilde med bilde av boken Fritid sammen med andre

Avsluttet prosjekt

Samarbeidsprosjektet Aktiv fritid for alle

14 kommuner og bydeler i Norge fikk i tidsperioden 2010 til 2014 tilskuddsmidler til å ta i bruk og implementere bruk av arbeidsmetoden Fritid med Bistand i kommunalt rusarbeid.

Ingressbilde med bilde av omslaget til boka Aktiv i eget liv

Aktiv i eget liv – utviklingshemmedes muligheter

Knutepunktet Fritid for alle ved Nasjonal kompetansetjenestefor barn og unge med funksjonsnedsettelser (NKBUF) gjennomførte i 2015 og 2016 et prosjekt hvor målet var å beskrive hvilke mulighetene vi har til å bistå slik at personer med utviklingshemming kan oppleve deltakelse og aktivitet sammen med andre.

Ingressbilde med bilde av omslaget til boken Aktiv omsorg

Samarbeidsprosjektet Aktiv omsorg

Begrep aktiv omsorg har i Norge gitt retning for hvordan vi kan styrke samspillet mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel. Når Senter for omsorgsforskning – Sør ved Universitetet i Sørøst-Norge og Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser (NKBUF) ble enige om å samle kunnskap rundt bruk av aktiv omsorg ble det til et samarbeidsprosjekt.

Ingressbilde_FmB_bok

Fritid med Bistand

Fritid med Bistand er en arbeidsmetode som synliggjør hvordan en kan hjelpe barn, ungdom og voksne med ulike bistandsbehov inn i selvvalgte kultur- og fritidsorganisasjoner. Gjennom et bokprosjekt med støtte fra Helsedirektoratet kunne metoden beskrives i en fagbok.

Ingressbilde_barna_vare

Når barna våre sliter

I dette forskningsprosjektet var målet å kartlegge situasjonen til foreldre som har et eller flere barn med en funksjonsnedsettelse, og skrive om deres erfaringer i en fagbok som retter seg mot både foreldrene og fagpersoner i kommuner og spesialisthelsetjenesten.

Ingressbilde_aktivemuligheter

Aktive muligheter

Dette prosjektet ble initiert av Helsedirektoratet i 2012 etter at en nasjonal kartlegging tydeliggjorde at ingen av landets kommuner hadde utviklet en praksis hvor de sikret deltakelse i selvvalgte kultur- og fritidsorganisasjoner til personer med utviklingshemming.

Ingressbilde_mal kopi

Aktive sammen

Metoden Aktive Sammen ble til for å gi frivillige organisasjoner og kommuner et verktøy når målet er å gi enkeltpersoner og familier støtte til å etablere og opprettholde tilhørighet til sosiale nettverk.

Bilde av Svein Bergem

Ny doktorgrad – Aktivitetshjelpemidler, kunnskap og deltakelse

14. mai 2021

Svein Bergem er idrettspedagog ved Valnesfjord Helsesportssenter og stipendiat ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap (FSH) og Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser. 7. mai 2021 disputerte han for ph.d. i studier av profesjonspraksis. Ph.d.-prosjektet har vært gjennomført med støtte fra Stiftelsen Sophies Minde.​​

Ingressbilde til artikkel om Svein Bergems doktorgradsdisputas. Bildet viser Svein Bergem.

Disputas - Svein Bergem

27. april 2021

Svein Bergem er idrettspedagog ved Valnesfjord Helsesportssenter og stipendiat ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap (FSH) og Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser. Han disputerer for ph.d. i studier av profesjonspraksis 7. mai 2021. Ph.d.-prosjektet har vært gjennomført med støtte fra Stiftelsen Sophies Minde.​​

Illustrasjon av figurer i ring rundt lyspære

Ulikheter gir muligheter

03. juli 2017

Forprosjektet Ulikheter gir muligheter er ferdigstilt. Forprosjektet har vært delfinansiert av Helse Nord RHF sine øremerkede midler til Nasjonale tjenester. Oppdraget var å utvikle et hovedprosjekt i den hensikt å styrke samhandling mellom pasienten, hans/hennes lokale nettverk, kommunen og spesialisthelsetjenesten før, under og etter habiliterings- og rehabiliteringsopphold.

Bilde av blyantspisser i mange farger

– delprosjekt med mål om å forbedre kommunikasjon og samhandling

"Ulikheter gir muligheter"

03. juli 2017

Kompetansetjenesten (Aktiv Ung) er tildelt midler gjennom Nasjonalt Velferdsteknologiprogram for å teste ut en ny, digital kommunikasjonsplattform for bedre samhandlingen om og med bruker. Søknaden er et samarbeid med Horten kommune og spesialisthelsetjenesten.