Bilde av barn som sitter på gulvet i et klasserom mens læreren i front holder opp en bok.Det er viktig at skolen/utdanningsstedet ivaretar behovet for tilrettelegging på områder som

  • hørsel
  • syn
  • kognisjon
  • kommunikasjon
  • bevegelse

Ved behov for større tilrettelegginger og bygningsmessige endringer anbefales det at planlegging starter 2 år i forveien.

For å få en god overgang er det avgjørende å komme tidlig i kontakt med neste skole/utdanningssted og få til en god dialog rundt barnets/ungdommens behov. Like viktig som flytting av hjelpemidlene, er overføring av kompetanse om bruken av hjelpemidlene og barnets/ungdommens funksjon.

Teksten er hentet fra en artikkel i Kunnskapsbanken. Følg lenken nedenfor for å lese om Endring av behov og Sjekkliste.

Kilde

https://www.kunnskapsbanken.net/gode-overganger-for-barn-og-unge-med-funksjonsnedsettelser/